Feb 12, 2011

Mitos Senggugut

Penah senggugut? Tak? Penah?? Sakit kan. Untung sape tak penah kene. Mak aku cakap nanti nak bersalin camtu la sakit nye. Heh~ Seram tu. Meh bace mitos2 yang aku dengar pasal mende nih.


.Jangan Urut.

Orang kata tak boleh urut even rase sengal2 sangat. Nanti rahim terganggu. Bukan Rahim Maarof atau Rahim cinta kristal, tapi rahim tempat baby duduk nanti.

.Minum air Gas.

Mase kat sekolah dulu kawan2 kata klau da lambat datang bulan, minum air gas. Mesti dia bulan datang menerangi malam. Sebabnye air gas melancarkan darah. So bile sakit klau minum dia lancar la sket. Ceh~ Membe aku siap pengsan lagi lepas minum.

.Jangan Iron Perut.

Heh. Tekejut? Don't be. Selalunye kene tuam pakai air panas letak dalam botol then balut ngan kain batik pastu tuam kat perut. Nak lagi best carik la batu sungai panas kan atas dapur gas cam orang baru pas bersalin wat tu. Tapi sape nak carik batu sungai tu. Kalau kat asrama, cara paling senang, panaskan iron, then iron kat perut yang dah lapik kain batik. Tapi tak boleh sebab nanti rahim jadi bentuk iron.
Puk! Ye tau. Jom gelak guling2. Hakhak

.Alasan paling senang utk mc.

Ye. Betul. Tak caye? Haha. Tapi ingat best ke. Kalau leh balik tengok wayang best la gak. Ni balik then berkelubung dalam selimut tebal2 sambil berharap cepat la esok tiba. Tapi ade gak sesetengah kampeni tak terima sakit sebab period pain ni. Mati la menggigil kat opis camtu. Da la ber-ekon. Lu pk la sendiri.


.Tak Boleh Minum itu, tak Boleh Makan ini.

Air Gas - bergas, Teh - angin, Nescafe - kafein, Milo - kafein jgk. Buah Nangka, Jambu Batu, Tembikai, Plum, Nenas, macam2 la. Tak larat aku nak senarai kan. Senang cakap makan je bubur lauk ikan bilis goreng ngan kicap sket. Air tentula air kosong je. Tu pun bertuah klau dapat makan. Most of da time rase nak muntah je.

.Susah Dapat Anak.

Ni paling banyak aku dengar. Aku pun tak tau ape kaitannye. Mungkin sebab senggugut ade kaitan ngan rahim, atau cinta kristal nyanyian Rahim [aku tak tau tapi aku suke lagu ni]. Tapi maksu aku punye anak ade empat ape. Haha. Merepek suda  =.='

.Sembuh Lepas Kahwin.

Lepas kawen bukan bermaksud lepas 'kawen', tapi lepas dapat anak. Jangan pulak g wat maksiat ngan bf, takde sembuhnye. Kene beranak dulu. Maknenye kene nikah la dulu. Aku pun tak tau nak terangkan prosesnye. Ngeh~ G klinik tanye doktor sendiri la ye.

Tu je yang aku dapat pk wat masa ni. Aku pun tak tau mana yang betul mana mitos je. Benda2 macam ni jangan senang percaya sangat. Baik g jumpa pakar tanye, lagi senang. Heh~ Kaedah aku, baring pejam mata hayati sakit tu. Setiap penyakit yang kita rasa, Allah ampun kan dosa2 kecik kite. See? Allah sayang kite =)


Adeh..!!


3 684 org tengah mintak lolipop:

The Crow said...

Senggut eh? Macam Sudin nak screen test tu eh? keh3..

Banyak petua. tapi mcm menakutkan je klau buat. heheh..

Ok sy takde senggut. ah~ happy! keh3..

(^_____^)

Raden said...

kalau senggugut skrg nti senang beranak. susah dapat anak tuh tak taw la, tp proses lahirkan ank tuh snng..org ckp la. tak taw..nk taw kne test wat anak dulu la^^

Solihin Zubir said...

sib baek sy xpnah kna sensusut.. haha.. ;-p