Dec 21, 2010

Pendedahan eksklusif..!!

Ramai orang yang cakap keputusan aku salah sebab aku wat keputusan benti keje tempat lama. Tapi aku rasa tu la keputusan paling bijak aku penah wat dalam hidup aku. Mari ikuti kronologi hidup aku masa kerja ctu.

1. Cam bese, aku start keje ngan skema dan wawasan tinggi untuk berkhidmat sepenuh tenaga untuk kampeni. Bidang tugas aku, wat full set akaun[sepatutnye]. Masa hari pertama aku masuk lagi aku da kuar makan ngan bos aku. Jangan pk lain. Dia selalu bawak aku kuar makan sebab nk bincang hal 'projek xxx' dia. Dia nk bukak satu lg kampeni n dia suh aku jaga kampeni tu jugak. Wat part time. So sejak tu ktorg rapat. Hari2 makan sama bincang pasal bisnes. Tabiat bos aku ni, setiap kali makan ngan aku, dia akan beli makanan untuk bini dia.

2. Oleh sebab da baik, kadang2 dia takleh mkn ngan aku, dia akn suh aku g mkn sendiri gune kete dia sambil beli makanan untuk bini n ank dia. Ok now the story begin. Aku takde la kisah sangat. Sebab alang2 aku kuar makan kan. Tapi bile tibe part aku kene g kedai kat taman perumahan sana untuk mihun sup kuning ank dia, then milo ais kat mamak area depan opis, lepas tu singgah plak roti canai kat mamak lain. Dah la aku kne g 3 tempat dengan alasan, ank dia takmo makan klau tak dapat milo kat kedai A, roti canai kat kedai B n mihun sup kat kedai C. Anak dia tau beza rasa beb! Padahal budak tu cakap pun tak pandai. Lagi best, bihun tu tercampur sambal kicap..so aku kne kuar lik dalam kul 3 lebih semate2 beli lik bihun sup dia. Best! Sangat!!

3. Mase aku masuk, bini bos aku ngah mengandung 7bulan. So pas da beberapa ketika, bini dia pun bersalin. Aku ikut sekali g hospital beb! Tak tau la pesal. Oh. Sebab kene jaga anak dia sementara dia teman bini dia meneran. Tapi aku tak kisah sangat. Best pe ponteng keje g hospital. Hehe.

4. Pas bini dia selamat kuarkan manusia lain, dia tido hospital. Dok hotel sebelah hospital tu. Jgn harap la dia nk baring kat sofa. So aku plak di pertanggungjawabkan lik umah dia, tido umah dia, jaga ank dia. Aku pun dok umah dia ngan mak bidan. Mak bidan tu la yang jaga ank dia. Keje aku tido je pantau mak bidan tu.

5. Pas da selamat beranak sume, aku rapat ngan bini2 dia sekali. Boleh plak time opis hour kne bawak bini dia g pasar beli lauk [ingt kn tak reti masak]. Kalau kebetulan ank dia sakit, aku gak la yang kne bawak g hospital.

6. Kad2 kredit, hutang piutang, urusan cek, sume aku gak yang kne uruskan.

7. Bos aku selalu bagi aku gune kete dia untuk kemudahan aku berulang ke Klang, wat akaun untk kampeni lagi 1 dia tu. N dia suh aku beli kete gak. Siap dia yang carikan kedai. Punye la dia bersungguh2 suh aku beli kete. Pas settle sume, aku pn selesai beli kete. Da la mahal nak mampos, lame nak mati, kaler plak bukan taste aku! Oh lagi 1, aku nk manual, tapi bos aku membebel 3 hari sebab aku order kete manual. Hello! Kete aku ke kete ko! Tapi aku amek gak auto ikt cakap dia.

8. Aku da de kete sendiri, lagi sedap la dia suh aku kesana kemari. Oh, btw, keje kat Klang tu part time seminggu sekali je. Tapi selalu ade kes urgent, malam2 pun aku kne g. Hujung minggu tak yah cakap la, sabtu ahad aku kat opis Klang. Aku dijanjikan rm500. Tol n minyak leh claim. Means 500 bersih. Pale ko! Kedekut nak mampos. Dia tengok aku tak leh nak settle kn keje, dia ckp tol n minyak dia tanak bayar! Hoi!! Tol n minyak je da bape. Nak2 lagi lalu kesas tu. Kire la sendiri rm2.3 1 tol, ade 3 tol, pegi balik 6 tol. Tu sehari. Minyak lagi. Opis kat hujung dunia lak tu. Port Klang sane. Ingt aku wat charity ke ape. Tak pulang modal pun. Aku celeb besday aku yg hari AHAD tu kat opis sorg2 ok! Gile. Oh btw, aku resign keje klang. Tak tahan beb. Aku suggest bos cari org lain utk wat full time.

9. Oleh sebab aku penah dok umah dia mase bini dia beranak, ank laki dia agk rapat ngan aku. Mandi pn nk ajk aku. [baru 3 tahun. Clear kn balik minda anda]. Satu hari bibik sementara diorg bawak ank dia jalan2 masuk opis aku, ank dia nk dok dalam opis. Bibik pn tggl dia dalam opis. Budak tu main lampu kalimantang beb. Dia wat cam pedang Star Wars. Prangggggggggggggg!!!!!!!!!!!!! Berderai lampu tu dia ketuk kerusi aku kat opis. Bos aku mengamuk. Dia ketuk pale aku ckp aku tka reti jaga ank dia. DIA KETUK PALE AKU BEB!

10. Bini dia pakai underwear jenama Xixili. Mane aku tau? BINI DIA KOL AKU SUH TUKAKAN XIXILI DIA KAT PARKSON. Semalamnye diorg shopping 1 family. Then pagi tu baru perasan ade koyak. Sape lagi mangsenye.

Untuk pengetahuan pembaca,

AKU TAK DIBAYAR UNTUK JADI PA BOS AKU.

BOS AKU BUKAN PEMILIK KAMPENI YANG AKU TENGAH KEJE TIME TU. DIA CUME PENGERUSI JE [tu pun sebab dia pandai pusing cakap] YANG BILE2 MASA BOLEH DITENDANG KELUAR

DUIT MINYAK KETE AKU UNTUK URUSAN FAMILY DIA TAK PENAH DIA BAGI PUN

Mak aku bising2 aku benti keje sana. Mak aku cakap bos aku baik, rapat ngan mak aku, rapat ngan aku. Mmg bos aku selalu msj mak aku pun. Tolong report klau aku tak g keje. Buduh c huduh. Memang la ko blanje aku makan, tapi tu tak bermakne ko leh ketuk pale aku klau ank ko bahayakan diri sendiri! Bongok!! Tu tak bermakne ko leh wat suke2 hati kat aku. Aku ade hak untuk hidup cara aku sendiri.

Sekarang aku keje da normal. 5hari seminggu dengan gaji lagi tinggi dari masa aku keje 24/7 dulu.

*sesape berminat nk apply tempat keje aku dulu, leh cari bos aku. Tak susah nk kenal dia, muke cam cine, perut boroi, bulan2 pose leh nampak dia hisap rokok, pakai cincin emas, tapi habuk pun tak reti cakap cine.

1 684 org tengah mintak lolipop:

Anonymous said...

i am so glad you changed your job..