Dec 6, 2010

Aku ingat lagi...

Mase kecik tak tau pape lagi..
Bile malam2 aku terjaga sebab sakit perut, aku ketuk pintu bilik mak aku nangis2. Then mak aku urut perut aku ngan minyak panas sampai aku tertido lik. Kadang2 bile terjaga mimpi seram pun aku kejut mak aku. Pastu dapat la tido kat bilik mak. Hehe

Masa kecik, da ade ilmu sket..
Aku ingat lagi, time tu bulan puasa. Pas sahur tu, aku da pk da nak jemaah ngan mak. Aku siap2 pakai telekung, pastu aku tertido. Bangun2 tengok mak da siap semayang. Menangis2 aku. Terkilan sangat sebab tak dapat jemaah.
Tapi time siang, keje aku ngan kakak aku curik mkn biskut raya. Adik aku tak join lagi time tu sebab dia mmg tak pose pon.
Bile aku da pose bebetul, ade sekali tu, aku ni bulan2 pose la nk ngidam macam2. Aku beli biskut prince [skrg da takde da kot biskut tu]. Lebih kurang cam oreo la biskutnye. Aku sorok bawah katil. Tetibe pas buka nak makan tengok2 da abes. Rupenye adik aku makan. Dia mintak izin kat ayah aku nk makn. Da kompem la ayh aku bagi sbb dia mmg tak pose. Tapi yg ayah aku tak tau, dia makan biskut kakak dia yg da meleleh dari pagi ni!

Bile besa sket..[baru2 baligh]
Family aku mmg sume pakai tudung. Mak pun da banyak kali pesan, baligh je kene pakai tudung. Tapi aku ni tak reti pakai tudung bawal. Sebab g sek pakai tudung sarung je. Bab nk pin2 bawah dagu ni aku mmg tak terer. So ade sekali tu, sehari selepas aku baligh, mak suh aku g kedai, aku tanak. Sebab aku tak reti pakai tudung. Tapi tak de la aku ckp kat mak camtu. Aku duduk je kat tangge sbb tanak g kedai. Mak sampai nangis2 suh aku g kedai. Mak bukan marah sbb aku tanak g kedai sebenarnye, tapi mak sedih sbb aku tak dengar cakap dia. Mak siap ckp, klau tanak dgr ckp mak, g cari mak lain. Aku pn turut menangis2 gak la time tu. Huhu. Sedih woooooo..skrg da pandai da pkai tdung bawal. Hehe

Bila da pandai bercinta..
Mula2 masuk remaja, baru nk kenal erti cinta [ye ke knl?] Mase tu 'dia' la segala2nya. Kuar dating senyap2, tipu mak, klau mak tau aku kuar ngan laki, mau kene kapak aku neh. Then da lame sket, balik lambat. Balik malam. Maklum la, da ade transport sndri. Takyah la tggu bas mlm2 kan. Seram kot. Huuuuu~ Bile mak marah aku lik lambat, aku tension. Rase mak tak sporting. Aku rasa aku tau jaga diri sendiri.

Bila putus cinta..
Meraung2 aku tepon mak. Mase tu zaman peralihan remaja-dewasa. Mase tu ingtkn kuar ngan membe dapat la hilangkan tension [rasanye ni yg rmai org wat silap]. So mlm tu aku da janji nk tido umah besfren aku. OTW g umah dia, ngah drive tu, aku tepon mak aku. Da tak tahan sangat. Aku nangis gile2 sampai mak aku pun nangis sekali. Mak pujuk aku suh lik umah. Leh mak urut2kan..nak tenangkan aku. Aku pun mase tu da touching..rase nk lik umah je..rindu mak sangat2..tapi sebab da janji ngan membe, lg pn da nk sampai umah dia da pn..so aku g gak umah dia. Mase tu tuhan je yang tau..betapa aku perlukan mak..mak je yang betul2 sayang aku..sebab tu mak menangis dengar aku nangis..mak tak sanggup aku terluka..walaupun selama ni aku yang banyak lukakan mak.

Sekarang da dewasa..
Da tua2 ni..baru la reti pk..da makan garam banyak sangat da..da tau nape mak ayah aku larang aku wat camtu camni dulu. Bile tengok budak2 sekarang ni, aku plak tak tau nak nasihatkan diorg camne. Sebab diorg takkan dengar, same cam ape aku wat dulu. Diorg kne rasa dulu, sama cam ape aku rasa, baru diorg paham, sama cam aku paham sekarang ni. Family 1st. Apa2 pun, in the end tetap family kita yang terima kita seadanya..

Lumrah hidup, setiap kali senang, family dilupakan. Bila da susah baru cari family. Sekarang aku da takmo jadi camtu. Family 1st. Aku jalan2 ngan family aku. Aku sedih aku dok bawah ketiak mak aku walaupun kadang2 tu aku tak bgtau pn aku sedih. So klau aku bz tu, paham2 je la ye :)

0 684 org tengah mintak lolipop: