Mar 5, 2011

Bile budak bandar masuk kebun..

Aku sebenarnye takde idea nk update blog. Aku cite je la ye pengalaman aku masuk kebun nenek aku hari ni. Sebenarnye aku da penah masuk da duluuuuuuuuuuuuuuuuu sangat mase kecik2. Mase tu ade lagi pokok2 getah. Nenek aku menoreh time tu. Aku plak folo je. Tak ingt la aku mmpi ke ape, tapi takkan la mimpi kan. Leh plak aku tau camne suasana kebun nenek aku.

Sebenarnye tak budget pn nak masuk kebun, nenek cume ckp kat mak je kebun da lame tak d jenguk. Org yang nenek byr upah jage kebun tu tak wat keje. Menipu je byk. So mak pun semangat la nak g kebun, nak selongkar misteri kebun nenek.

Pinjan kasut masuk kebun nenek. Crocs beb nenek aku masuk kebun!


Ni la jalan nk masuk kebun..pagar tu pagar tadika. Kebun nenek aku belakang tadika..


Cantekkann!!! Klau ade DSLR lagi best =,='


Ni la pokok getah nenek aku. Baru tanam. Tu la aku cakap, mane g ntah yg dulu punye..dulu besar2, leh toreh dah..dah tue kot. Tu yang kne tanam lik tu.


Nenek melihat kebunnye..


Mak aku berbincang ngan ayah bajet nk berkebun d masa lapang padahal tiap2 mggu bz mengalahkan menteri. Haha.


Ni la budak paling berdedikasi! Hahaha. Aku semangat gile kot tolong nenek aku menebas. Sampai tegolek la aku masuk semak.

Ayah aku nak cube menjadi menantu contoh d mata nenek aku.

Nenek melihat kebunnye yang semak samun. Tak abes2 nenek ckp nk bersihkan sendiri klau ade org teman. Membebel2 mak aku dgr nenek ckp camtu. Ye la, nenek da 70 lebih. Lutut da sakit, solat pn kne pkai kerusi..sbb bile da duduk ats lantai, nenek ssh nk bangun.

Ni la wajah yang penuh kepenatan. Ceh kau amek sendiri Wath time sume org sibuk memantau kebun!
Klau korg tgok betul2, banyak weh peluh aku mengalir time tu. Hahaha.

Nak menunjukkan betapa teriknye matahari time tu. Kul 11stgh kot. Da la aku pandai sangat g pkai baju itam.



Mak memberi ilham berpayung menggunakan alam semulajadi.

Aku pn nk la gak kan.

Ni pokok getah muda tau..tapi liar punye.


Mak aku cite, mase kecik dak2 sekolah dia ckp klau nk wat tahilalat, amek getah tu letak kat muke. hahaha. Sekarang mak aku da besar, mak aku da tau..MEMANG LA ITAM, TAPI BUKAN TAHI LALAT, TU KNE GETAH.  Hahaha. Bese la dak2 kecik kan. Same la ngan mase aku sekolah ade gak dak2 cakap pokok sabun [tak tau name pokok tapi ade daun putar2], klau gosok, kuar buih. Ha tu la sabun. Apekah!




Mak aku cakap aku poyo je amek gamba padahal tak membantu pape. Huhu


Pas balik tu kepenatan n kehausan, sume org makan eskem 20sen [aku tak tau sebenarnye bape hg dia skrg, mak yg beli]



Best masuk kebun! Rase cam 'e geramnye..aku leh je bersihkan kebun ni..cume takde cangkul je'. Aku ade gak cakap ngan mak aku nak benti keje, fokus jage kebun getah nenek je. Tapi mak aku cam wat muke tekejut. Haha.

'Ish ank dara tak elok keje sorg2 kat kebun getah'.

Hu~
'Ala blaja la taekwondo dulu' [aku tak sebut silat sbb aku da penah masuk tapi sumpah aku tak dapat tangkap bunge dia. Berpusing2. Sehari je, pastu takpenah datang dah.]

'Klau 5 6 org camne?'

Aku diam. Tul gak tu. Byk gak kes dalam kebun skrg kann. Hu. Takut gak tu.

5 684 org tengah mintak lolipop:

Raden said...

mase aku kecik2 dlu aku penah kutip biji getah kat kebun getah..jual kat apek cine ujong kampong..ape dorg wat dgn bijik getah tuh aku tak sure la..

BuDaK PeGheLiH said...

hehehhe..tringat yg pokok sabun tu..msa skolah rendah dulu..tah pape tah.. asal kuar buih je semua sabun..

getah skang da mahal..tu yg nk benti keje erk? :p bahaya sorang2 kt kebun getah..klu psal antu xtakut sgt..tp klu org lg takut kan..

Unknown said...

naddia: haah aku pun penah. tapi aku wat main batu seremban tapi takbest sbb bijik getah besar, tangan kecik. takleh nk pegang sume. hahaha

nanaosaki: ye!! kecik2 dulu mmg ntah pape. hahaha

apdm said...

salam


msuk kebun utk bergambar ek?

Unknown said...

syira: niat sebenar nk jenguk kebun je. mmg tak bawak perkakas nk bekerja pun. tu yg snap gamba je. Huhu