Mar 11, 2011

Aku nak jadik dr. psikologi la..boleh?

Aku da bosan jadik akauntan. Hari2 kire duit org. Dok kat opis. Membosankan. Tapi org kate kite kne selalu bersyukur. Sekurang2 nye aku keje. Org lain rmai lagi tak dpt keje. Hm..time2 camni tetibe rase kan best klau aku jadik Dr. Psikologi. Ade banyak bende aku leh kaji. Salah satunye, sikap dan perangai seseorang individu tu, terbentuk hasil didikan atau keturunan.

Aku curious pasal bende ni. Aku penah request kat mak aku nk bele ank angkat. Mak aku bising. Alasan mak aku:

1. Klau aku da de ank angkat, tibe2 org tak jadik meminang aku sbb takleh terime ank angkt aku. Ye la, ank ntah sape2 ntah. Even ank tiri pn org ssh nk trme, ape lg ank angkt.

2. Ank tu nnt besar memberontak. Bile tau dia ank angkat, mule la cari pasal. Kalau da remaje, aku tak bagi kuar malam2, nanti kate kongkong dia sbb dia ank angkat. Pastu mak aku ckp, mak ayh dia kite tak tau jns camne. Nape. Ade kaitan ke?

Macam2 kes budak2 zaman sekarang ni. Jangan kate ank angkat, ank sendiri pn kurang aja. Camne klau didikan mak ayh da bagi, tapi budak tu sndri degil. Nak salah kan persekitaran? Kalau didikan tu sendiri dah kuat, mesti la tau sendiri mane baik mane buruk kan? Ke nk salahkan keturunan?

Bagi aku la. Sikap kite mencerminkan isi rumah kita. Contoh klau budak tu kuat memberontak, mesti kat rumah jenis yang mak ayah dia tak dengar pendapat dia. Aku cakap CONTOH. Jgn plak salahkan aku klau ape aku ckp ni salah. Hoho.

Tapi most yang aku tengok, klau budak2 yang berjaya [ Berjaya maksud aku kat sini bukan setakat pandai dalam pelajaran je, tapi berjaya dari segi pemikiran, dia tau mane baik mane buruk utk diri sendiri, untuk keluarga, masyarakat, negara ] mesti family diorg educated. Means ayah keje bagus. Mak plak suri rumah. Tapi bukan yang jenis tengok cite bawang putih bawang merah setiap hari, pastu chatting kat fesbuk ngan mane2 org ntah tu, ni suri rumah yang betul2 pastikan keluarga dia terjaga. Bile anak2 ade masalah, dia leh detect n pandai lak cari penyelesaian untuk masalah ank dia. Kire cam superwomen la. Lepas tu suami balik pn dia da siapkan sume keperluan suami dia. Suami pn takde masalah 'makan-luar' ke ape ke. Ank2 dia korg tengok, mesti superb.

Tapi yang peliknye, klau ade 3 adik beradik, tibe2 ade sorg plak yang perangai slek sket. Tu nak salahkan sape? Keturunan? Nape adik beradik lain ok je. Didikan? Ape beza ngan yang lain?

Haish. Konpius aku memikirkan nye. Aku ade gak bercita2 nak wat research pasal mende ni. Tapi sape nk lyn aku. Lain la aku ngah amek master utk subjek ni ke ape, baru org nk lyn aku tny2 pasal mende2 ni kan.

Contoh paling aku nk try kaji, Umi Aida. Bagi aku dia terer sbb dia ngan ank angkat dia mmg rapat. Tapi dia garang ngan diorg. But yet bdak2 tu tau yg Umi Aida syg diorg. hm~ Poning palo den

5 684 org tengah mintak lolipop:

The Crow said...

Sy tak rase what nak kaji. tapi sebenarnye what sendiri yg nak jadi seperti umi aida tu. Lihat ja dari cerita what dari mula. huhu

(^___^)

nik lan nik mat said...

da gaji lom?
belanje r...huhuhuhu

Unknown said...

keturunan tu mmg betul.. anak tu akan sendirinye ikut perangan parents asal die wpun x penah jpe.. ini yg aku nmpk dr sedara aku..

tp amik anak angkat tu mmg perkara yg mulia.. klu nk cari laki nt cr la laki yg leh terima seadaanya anak tu.. :)

Unknown said...

incik gagak: iye..huhu..tapi restu mak ayah kene jugak nak wat mende2 ni kan..

nik lan: gaji da abes di hari yang sama gaji masuk. camne? hu~

heidi: hm..tu la pasal. tapi mak aku rsau je manjang. aku pn rsau gak klau mak aku tak bg moral support neh

kay_are said...

hee.. nak sentuh bab family ni memang r x reti.. tapi cte pasal budak2 ni memang tengok len r dulu ngan sekrang.. part yang slek tu xleh nak watpe. kot x xde r wujud istilah kambing hitam kan.. <-- betul ke?