Feb 23, 2013

Susahnye nak bagi nama anak

Aku ni sama je macam mak pak lain zaman sekarang kat luar tu. Nak bagi nama anak, lagi2 yang pertama, mesti nak bagi yang terbaik. Mana nak tau lepas ni ada lagi ke tak kan. Jadi ni la masa nak bagi yang terbaik kat dia. Oleh sebab aku ni kategori mak pak zaman sekarang (lau tak mesti la aku tulis ni zaman dulu kala atau aku tak tulis lagi sbb zaman akan datang mana nak tau kan), nama anak mesti nak sedap2.

1st sekali dulu, aku terjebak gak rase nak gabung2 nama aku n hasben bagi jadi nama anak. Paling tak tahan tu, bile gabung jadi Shafie'. Kehkehkeh. Jadi pulak tuh. Tapi lepas tu aku kaji2 dan fikir2 dalam2, aku rase lau nama anak pompuan bagi sket2 nama aku - Sya... and lau nama anak laki bagi sket2 nama lakiku - Wa...

Tapi lepas tu aku cari2 n fikir2 lagi dalam2. Bile aku dah hadkan nama anak aku ikut yang tu je, cam tak best lak. Last2 aku rase aku nak bagi nama serikandi Islam. Bagi anak aku ade rase bangge sket nama dia cam nama serikandi tu. Then mane tau ade terikut sket2 perangai, sifat dan ciri2 akhlak terpuji serikandi Islam tu. Lagipun, nama tu bukan sekadar nama. Bukan sekadar perlu sedap, tapi aku nak yang indah juga. Sebab nama tu yang dia nak bawak sampai ke mati nanti. Nama tu yang suami dia nak sebut time akad nanti. Bile dah mati pun, nama tu jugak yang malaikat nk panggil dalam kubur nanti. Jadi memberi nama pada anak tu dah macam 1 tanggungjawab yang besar bagi setiap ibu bapa. Cari punya cari, aku berkenan 1 nama.

But then kene reject atas sebab yang tak dapat di elakkan.




Dang.

Macam kene panah petir.

Simpan lah lagi. Lain kali plak ibu cari nama kamu ye. Nak demam dah rasa ni. 

1 684 org tengah mintak lolipop:

kay_are said...

kne reject? ko bagi name pe.. kesian..

ape pun, name aku yang tengah2 tu jangan guna ye.. eksklusif untuk aku sorang je tau <-- perasan.. =P