Feb 6, 2013

Apa ada pada cita-cita

Tibe2 hari ni rase nk berkongsi pendapat. Baru2 ni sorang sepupu aku mengadu, mak dia da gariskan jalan hidup dia. Oleh sebab dia perempuan, jadi mak dia rasa yang terbaik bagi dia adalah menjadi cikgu. Aku tak boleh nak komen lebih, sebab setiap ibu bapa mesti nak yang terbaik untuk anak2 dia. Aku sendiri risau, macam mana kalau anak aku keluar nanti dia tak nak ikut ape yang aku rase terbaik untuk dia. Kalau boleh aku tak nak dia bercinta, pakai baju ketat2, main Ipad 24jam sampai pergi rumah sedara mare pun tak reti nak bergaul, banyak la lagi yang aku risau. Kalau kongkong sangat pulak, berapa banyak kes lari dari rumah sekarang ni? Dengan persekitaran yang menakutkan dan mencabar sekarang ni, aku takut.

Berbalik pada persoalan di atas, mak bapak memang sentiasa nak yang terbaik untuk anak2. Tapi aku rase (pendapat aku je), kita tak boleh paksa mereka. Kita cume boleh bimbing. Aku tak kisah anak aku nak jadi apa besar nanti. Yang penting dia tetap menyumbang pada agama dan tak menambah dosa. Aku taknak dia jadi macam aku. Tak minat akaun, tapi dah sebab SPM dulu akaun, math n add math je y A, matrik pun aku amek jurusan akaun. Lagipun masa tu aku sendiri tak tau aku nak jadi apa. Takde pendedahan. Dah besar ni baru aku tau aku nak jadi apa. Aku nak jadi kaunselor, pakar psikologi, doktor kat wad psikiatri, ape2 je la..janji dalam bidang yang mengkaji manusia ni. Aku berminat tengok manusia, macam mana manusia berfikir, bertindak, kenapa, ape puncanya.. Tapi dah aku salah lorong, takde basic sains, maka jangan haraplah.

Jadi, kalau anak nak jadi photographer, jadilah. Asal jangan terlibat amek gamba yang shubhah, cam pre wedding, or gamba2 yang menunjukkan aurat seseorang. Sahamnye kite kutip sama. Kalau anak nak jadi pereka fesyen, jadilah. Asal jangan direka fesyen yang terbuka sana sini untuk tatapan kaum adam yang bukan ajnabi. Terbuka sana sini untuk suami takpe. Pereka pun dapat pahala. Hehehe.

Aku tau bukan senang nak didik anak zaman sekarang. Kalau anak2 tu merungut nak ikut cakap mak ayah tapi still ikut, aku dah cukup kagum dengan mak bapak dia. Bukan senang tau zaman sekarang ni nak halang anak lari dari rumah ikut jantan ntah mane2. Zaman dulu ayah memang garang gile. Lelaki call rumah nak cakap ngan anak perempuan pun dah kene lempang anaknye. Lagi pulak nak letak status engaged kat fesbuk macam sekarang. Nauzubillah. Tapi itulah cabaran menjadi mak ayah. 

Lena je dia tidur dalam perut ibu :')


Mood: Tibe2 risaukan anak dalam perut. Moga anak ibu jadi anak yang solehah, bijak, tahu menilai baik buruk hidup kat atas muka bumi ni. 

2 684 org tengah mintak lolipop:

Unknown said...

aku macam tak faham sgt dengan soalan ko tu..ahaha..simbolik disebalik wajah eh..camno tu

Unknown said...

muehehe...antara petua dia..camni..kau nak shoot tu..biar ko tau apa yang kau nak ceritakan pada orang ramai..pada org yng ko nak tunjukkan gambar tu..cam contoh..ko shoot gambar bsdea.msti ko nak tonjolkan kat org yg tgk gmbar tu..betapa hepinya sambutan tu kan..so get da moment u want.and capture it..done..senang tak