Aug 10, 2010

Avatar: The Last Airbender

Cite ni mengisahkan Fire Nation yang tamak, nak menguasai dunia [leh la gaduh ngan Morgana lak pasni]. Bumi di seimbangkan oleh 4 unsur. Angin, Air, Tanah dan Api. Puak Api rase puak diorang la paling kuat. So puak Api nak kuasai sume puak lain. Tapi untuk capai cita2 tu, puak Api kene kuasai Avatar, sebab Avatar ade kuasa untuk berkomunikasi dengan para Roh. Kira Avatar ni orang tengah la. And..avatar kelahiran ni lahir dalam puak Angin. So, puak Api bunuh sume puak Angin. Tapi Aang terselamat. Nape? Meh tengok cite ni. Haha.



Puak Angin

Untuk mengetahui sape Avatar, setiap kanak2 dalam puak Angin diberi ujian. Diorang kene wat pilihan dalam 1000 mainan yang disediakan, ape yang diorang pilih. Aang pilih 4 bende, bende yang same dipilih oleh Avatar2 kelahiran sebelum ni. Lepas Aang diberitahu yang dia adalah Avatar, and dia kene pikul tanggungjawab besar yang memerlukan pengorbanan yang besar. Sebagai seorang Avatar, Aang takleh berkahwin, berkeluarga. Masa semua puak Angin tunduk kat Aang dalam upacara penerimaan dia sebagai Avatar, Aang lari. Dia tanak terima tanggungjawab dia. Aang lari dan bersembunyi dalam Ais selama berabad (Aang ingt 2 3 hari je). Sepanjang pelarian Aang, puak Api musnahkan bandar Puak Angin. Abes sume mati. Sebab tu tajuknye: The Last Airbender. Aang sorang je yang tinggal dari puak Angin.



Puak Air

Puak air terdiri dari Utara dan Selatan [kutub utara n kutub selatan]. Katara n Sokka yang berasal dari puak air Selatan, di mana tempat Aang bersembunyi, bertekad untuk menyelamatkan Aang. Nenek diorang pn da pesan, tu memang takdir diorang. So diorang pn ikt la journey si Aang ni dengan menaiki Appa [makhluk pelik yang hodoh tapi cam geram tengok ekor dia]. Mase kat kutub utara, Zokku jatuh cinta ngan puteri puak air Utara, Princess Yue yang memiliki roh Bulan [betul ke ayat aku ni] sebab mase baby dia tak hidup. Roh Bulan bagi kuase sket kat dia.



Puak Tanah

Kebanyakkan perkampungan puak Tanah di kuasai oleh puak Api. Tapi bila Aang datang dan sedarkan puak Tanah, baru la diorang bangkit menentang puak Api.

Puak Api

Raja puak Api, Ozai ni seorang yang tamak. Komander Zhao adalah pengikut dia yang suke hina putera Raja puak Api, Zuko. Zuko dibuang negara oleh Ozai sebab Ozai selalu pandang rendah kat dia. Ozai cume akan benarkan dia balik ke negara Api if dia leh bawak Avatar. Oleh sebab malu, Zuko sanggup wat ape saja untuk dapat kan Avatar. Pengembaraan Zuko ditemani pakcik dia, Iroh. Iroh ni baik. Dia selalu nak tolong Zuko lupekan niat jahat bapak dia, tapi Zuko ego. Dia tetap nak dapat kan Avatar untuk buktikan kat ayah dia yang dia berguna.



Fire Nation, Air Nomad, Water Tribe, Earth Kingdom

Avatar

Manusia yang leh menguasai ke empat2 unsur, jadi perantaraan antara manusia and roh untuk memastikan keseimbangan dunia. Avatar akan terus lahir. Oleh sebab itu, puak Api nak dapatkan Aang hidup2. Sebab kematian dia cume akan menyebabkan kelahiran Avatar yang baru, and diorang kene bersusah payah cari balik Avatar tu.

Kesimpulan:

Sape yang penah tengok cite katun dia, mesti tak puas hati. Sebab watak katun tak same ngan dalam movie. Sokka dalam animasi sangat nakal. Ngan muke dia yang selalu wat muke hampeh-tul-la. Pastu Aang pun sorang budak yang tak serius. Selalu main2, gelak2. Dalam cite ni sume nak serius je. Parut Zoku patut lagi besar, ni cam tak nampak je. Paling penting, Puak air warne kulit diorang gelap, tapi dalam movie jadi putih lak. Hampeh je...


Lain kan?? Patutnye watak ni dipegang orang Asian.

Tu dari segi watak. Cite pun tak mantap. Ade 1 part mase Aang nak amek rantai dari Monk yang jaga dia dulu, yang dia watkan rantai tu, cam nampak sangat takleh blah. Music nye tak kene ngan tangan dia. Music nak gempak je, tapi ntahla, tak masuk lak.

Harap2 then next sequel of Avatar ni, lagi baik la.

0 684 org tengah mintak lolipop: