Jun 7, 2010

Fakta @ Auta

Penah dengar tak kisah pasal Sireh?? Hari ni aku nk cite pengalaman baru aku sepanjang aku berkampung kt umah Nana sempena hari pertunangan n perkahwinan dia. 1st say sampai sane, kitorg wat hantaran. Makcik yang wat hantaran tu pn bercerite la kisah Sireh..


1st story pasal sireh.

Kalau kite nak tgk sape jodoh kite, leh tengok dari care kite tarik sireh junjung. Tapi de syarat. Sireh tu yang belah laki bagi pompuan. n Sireh tu adalah sireh junjung. Bukan tepak sireh. Sireh junjung sekarang da macam2 orang gubah. So..kene tarik yang kt bawah sekali. Yang orang cucuk sirehnye, bukan cucuk gne jarum. Haha. Leh imagine ke ni.



ha, yg kat bawah tu tau.jgn yang gune paku tu. da kompem la koyak


Ok. Dah jumpe sireh tu, try cabut. If tercabut penuh, means kawan korg sekarang la jodoh korang. If koyak sket, means bukan kawan korg yang sekarang..yang lain..tak lama lagi.. Kalau korang koyak, jauh. Means byk tul koyaknye..abes la....hahahaha. Means jodoh korang jauh lagi.

Mase makcik tu cite, sume ank2 dare yang ngah tolong makcik tu [tolong tgk je.haha] sebok pasang telinge nk tau rahsia. Malangnye belah Angah tak anta sireh junjung. Diorg anta tepak sireh. Kalau tak kompem sume berebut nak tarik sireh. ROTFL


2nd story

Kali ni pasal tepak sireh lak. Oleh sebab belah Angah bagi tepak sireh, ank2 dara ngan muke kecewa ni tgk je la. Tetibe mak cik yang wat hantaran tu cakap

"Ha pe lagi. Cepat la pilih. Amek je"

Kitorg pn pelik

"Eh cik, tepak sireh leh ke, bukan sireh junjung je ke"

Pastu makcik tu tanpa segan silu terus bukak tepak sireh n tengok2 daun sireh dalam tu. Kitorg terpana tgk. Ape yang sedang bermain d fikiran makcik ni. Konpius tul. Tetibe mak cik tu cakap,

" Takde la..sireh yang untuk naik seri"

 Dah sudah..naik seri lak...camne lak tu cik

"Kalau daun sireh tu uratnye bersambung, yang tu la elok..untuk naik seri"

oooo....






yang ni la yang kitorg makan.



yang ni untuk naik seri..?? nampak tak. uratnye bersambung semua




Tetibe aku yang sebelah makcik tu dapat daun sireh. Yaya pn dapat. Ijan pn dapat. Yang len tgk je. Aku tak sempat tanye 'nak wat pe ni cik', makcik tu da sapu kapur, letak buah pinang n gambir sket. Terpinga2 aku. Tetbe Yaya lipat sireh tu.

"Bia betul yaya ni" (_ _!)

Makcik tu cakap

"Korang makan la. Mane tau sok jugak de orang datang pinang."

Makcik, zaman ni ade lagi ke orang pinang tak tau asal usul..kompem saya reject cik. Adess..

Pastu aku tgk Yaya makan. Muke dia....coooooooooooooooooool je. Aku pn lipat..aku makan. MAK AIH!!! KO MMG TERER YAYA!!.

Korang nak tau ape rasenye?? Meh aku cite perasaan aku.

Rase cam PUTUS CINTA. Serius!! Rase..

BILE NAK ABES NI,
CAMNE NAK TELAN,
CEPAT2 LA HILANG RASE NI..
CAMNE AKU NAK LALUI RASE NI..

sangat!sangat!sadis!! Hampir2 muntah aku. Yaya pesan 'jangan kunyah, telan'. Aku pn telan. Yang lelain tgok aku mkn, sume bersimpati. Pastu terus amek pisang, [tu je paling dekat] kunyah. Aku rase Ijan tak makan pn. Haha. [Tapi aku tgk dia da lipat. Tak tau la kan.Hehe]

Tolong la..tanak rase lagi. Tetibe teringat. Nenek kelantan memang terer. Aku tgk dia makan slumber je!!





Orang cakap..orang la cakap kan..kalau makan tepak sireh yang belah laki bagi..cepat dapat jodoh. Mase kitorg makan, abg kameraman da FUYOO!! kt ktorg..ye la..cam ape je..haha. Sori k, takde niat pn nk cepatkan jodoh. Sume tu kt tgn Tuhan. Same la macam yang orang cakap sape jadi pengapit lambat jodoh..




ni la makcik yang story hikayat sireh ni..hehe. glamer la makcik!!



P/s: terpulang pada individu nak percaya ke tak k.. btw, thanks Nana. I had a great day. Really2 great. Congrates to u !!

2 684 org tengah mintak lolipop:

nadia saari said...

hahaha.
rase paling sedap weh.
yarkss.
tiada lg sirih selepas ini.
once in a lifetime.
hahaha

Unknown said...

haha. tau takpe kn ya. woohooooo..