Sep 11, 2013

Random act of kindness

Pernah baca tak blog Hanis Zalikha, ala blogger femes yang sekarang da mula menceburkan diri ke bidang lakonan tu. Hehe. Skema la pulak. Saya selalu jugak baca blog dia, and ada satu artikel HZ yang buat saya teringat kat dia hari ni. Tajuknye Random act of kindness atau pun kebaikan rambang. Pegi baca sana kalau nak tau lebih lanjut.

Hari ni, pagi ni, saya terima kebaikan rambang yang dibuat oleh seorang lelaki. Cina. Dalam awal 30an kot.

Petang semalam da perasan tayar kereta flat. Dengan suami takde, pegi la pam tayar. Tengok2 pagi ni flat balik. Dah la Asfa meragam. On the way pegi Petronas nak pam tayar, sempat pesan kat Asfa,

'hari ni tayar pancit, ibu runsing, awak jgn menangis ye, abah takde'

Diam sekejap Asfa. Macam lah paham.

Sampai kat petronas, ade sorang lelaki sedang basuh tangan kat paip tempat pam angin tu.

Dia tanye nak pam tayar ke. Sy jwb 'haah'.

Ingatkan dia nak ketepi untuk bagi laluan saya ambil pam. Tapi rupanya dia ambil pam dan pam kan tayar saya.

'takpe I pam, u jaga baby'

Terkedu. Pegi bukak pintu angkat Asfa yang tengah menangis kat car seat.

'ini angin boleh tahan sampai petang. petang ni U pegi tampal.'

Lagi sekali aku terkedu.

'thanks ye'

Lelaki tu pun dengan slumber basuh tangan balik dan berlalu pergi.

oh...selamat pagi ku. Memang terkesan bila kita yang terima kebaikan tu. Tapi orang yang memberi kebaikan lebih banyak kesannya.

sekali lagi. TERIMA KASIH

0 684 org tengah mintak lolipop: