May 21, 2011

Memori pahit yang manis - ceh!

Tajuk nak dramatik je kan. Baru2 ni ade sorg membe aku tanye aku, bukan tanye la, lebih kepada ayat penyata..tapi diletakkan tanda soal kat hujung. Heh~ Aku pun tak tau nak kategorikan ape. Ayat dia..

Kamu mesti tak penah susah kan?, maklum la org bandar.

Hm..Tetibe je aku teringat kisah aku masa kecik...

Aku bukan org senang. Mak aku selalu ckp dulu gaji dia rm250 je. Ayah aku pun. Tu sebelum kitorg lahir la. Pastu bape ntah gaji mak ayh aku. Tapi still sikit. Kire bukan org senang la. Yang aku nak cerita ni mase umo aku tak ingt bile, tapi mase tu aku kecik lagi tapi di tahap da leh ingat kenangan. 

bukan gamba sebenar - aku ingat lagi ayam tu bahagian dada :(


Petang tu, aku, kakno aku n mak aku dok umah ber3. Pastu aku ngan kakak aku lapar. Bukak tudung saji ade seketul ayam ntah bile punye. Semalamnye kot. Tu je yang ade. Aku pun berebut ngan kakak aku. Mak aku kompem la tak rebut, name pn mak. Tapi sbb aku adik, so aku la dapat aym yg tggl 1 tu. Aku makan ngan lahapnye. Kakak aku angin je tengok aku. Tibe2 da tengah syok makan tu, tengok kat tangan aku ade mende bergerak2. Rupenye ayam tu da berulat. Pergh. Korang sume da leh g muntah. Aku pun geli time tulis ni. Mase tu aku menangis2 g muntah kat bilik air sambil gosok gg tekan2 berus gg tu kuat2 sampai kembang. Lame gile aku gosok gg menangis tak benti2. Aku terbayang2 ulat2 tu dalam badan aku.

Ok. Geli? Tapi tu la kenangan aku. Berebut ayam seketul. Tak perasan pn ayam tu da tak elok. Sampai hari ni aku ingt. Sekarang jgn harap la. Kompem mak aku bagi makanan berkhasiat tuk ank2 dia. Tapi tu pn aku selalu mkn luar skrg. Balik2 tak makan kat umah. Sedih je mak aku makanan membazir. 

Ade banyak lagi kenangan yang aku ingt time aku susah dulu. Tak dapat nk cite sume. Sekarang budak2 sume senang. Start2 keje je gaji leh capai RM1,100 bodo2 pun. 

Sape cakap orang bandar hdp senang?

12 684 org tengah mintak lolipop:

Anonymous said...

Hmmm, gaji besar mana pun kalau tak tahu berjimat pasti tidak akan senang. :)

Zu said...

Hoho. Ada beli ayam goreng kat pasar malam tak? >.<

The Crow said...

ahahaha.. ulat tu wath mkn mase kecik. mesti skang ulat tu dah besau. wakakaka..

Dulu zaman kite kecik2. Yang dok bandar ni la yg susah. Semua org berebut cari keja kat bandar. Kat bandar pulak kos hidup tinggi. Susah mak apak kite nak cari duit byk2 tuk kite kan wath kan?

(^___^)

Bunga said...

bunga pernah gak..tapi ikan..hehe..tapi mujurlah xsempat makan..haha...

mykhalis said...

besarnya dugaan..Alhamdulillah,Khalis tak pernah merasa kesusahan sebegini..

Cikya said...

orang cakap, besar periuk nasi, besar keraknya, besar gaji, selalu besar belanja ditanggungnya..
tapi bergantung lar..
tak senang nak senang..
ambik pengajaran..

kat umah, selalu makan habis, kesian Ma masak penat-penat.. :)

Raden said...

haaa...da beso tuh balas jase mak taw!! jgn blanje boipren plak

Anonymous said...

samalah kita
aku pun ada pengalaman susah mcm tu

THE GREEN said...

Assalamualaikum...


kalo tgkkan zaman skrg ni, yg duk kat bandar pun kata gaji skrg xcukup. xsenang jugak...lebih2 lg smua bende nk kene guna duit..yg duk kat kampung pun xsenang jugak, sibuk cari keje tp xdpt2..duit dlm akaun makin surut..pastu pokai...

mana2 pun ada yg susah...huhuhu...

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

Unknown said...

sokong2 hihi folow molow meh...

kay_are said...

dulu 10 sen pun leh beli macam2, sekrang.. kirim salam je r.. hidup kat bandar? lagi r duit mengalir macam air.. huu

Anonymous said...

bandar ke kampung sama je..jika malas