Oct 31, 2013

Petua tidurkan anak dalam car seat

Lame dah tak menulis. Selama ni aku dok pk sejak ade anak bz nak menulis. Tapi aku silap. Rupanya sejak ada suami yang bz nk menulis. Masa suami outstation sebulan elok je aku menulis hari2. Hahaha.

Ok. Hari ni aku nak kongsi petua tidurkan anak dalam car seat. Sebelum ni da macam2 cara aku buat. 

Susukan sampai tidur, then letak kat car seat. Dulu2 boleh la. Masa 3-4bulan. Masa tak pandai main sangat.

Lepas tu aku nk bagi dia diam kat car seat, beli mainan banyak2, ulat lah ape lah.

Pernah bila jalan jauh, aku bg susu dlm botol. Tertidur dia kat car seat.


Tapi itu semua dulu...sebelum dia lasak. Sana sini nak main. Sekarang bg botol susu, minum2 pastu campak ke bawah. Mane nk sampai amek balik. Bagi ulat, henfen mainan, sume campak bawah. Pastu menjerit nak bangun dr carseat. Bosan. Bile angkat, kemain seronok main stereng. Perjalanan 20minit jd 2jam.




Tapi sejak minggu lepas, aku dah dapat kaedah baru.

1. Pastikan anak dah kenyang. Sebelum dia bangun dr katil, aku dah susukan dalam pukul 7pagi. Then kul 8pg dah suap makan. Kalau anak belum boleh makan, cukup sekadar dah susukan.

2. Pastikan anak duduk dalam carseat betul2. Pakaikan seat belt. Biarkan dia menangis. Tapi kalau melonjak sampai tersenget2 duduk, betul kan dulu.

 Pasang semua belt yang ada. Supaya kedudukan anak tak lari.

3. Tingkap bukak sikit je. Jangan sampai boleh lepas lengan. Kite taknak anak kene angin kuat sangat. Tapi tingkap belah kite bukak luas sikit. Dalam separuh tingkap.



4. Jalan. Anak tengah nangis pun takpe. Jangan dok g melayan dia. Biarkan dia nangis sorg2. Percayalah. Tak lama. Tak sampai 5 minit mesti tidur. Even tengahari pn. Takde panas lah bukak tingkap. Sebab bunyi angin dan hembusan angin tu akan buat dia ngantuk. Even kite pun tengah2 hari panas2 tu mesti ngantuk. 

5. Pastikan anda bersedia dengan penghadang. Supaya anak tak terjaga bila silau cahaya. Kadang lalu di kawasan menghadap matahari, tutup dengan penghadang. Kadang aku tak perasan, bile anak menjerit, oh rupanya silau n panas. 

 
Penghadang ni aku gune catalog cat je. Sejak Asfa lahir lagi ni la aku gune. Hehe.


6. Lepas anta anak ke rumah pengasuh, bukak aircond and pasang radio sesuka hati anda. 


Senang je kan. Selamat mencuba!
















0 684 org tengah mintak lolipop: